Eugen Dostálbyl významnou postavou své generace, přesto se neřadí k osobám historiků umění, jež by patřily ke všeobecně známým protagonistům svého oboru. Souviset to může i s tím, že se mu nepodařilo představit svou práci obdobně reprezentativní publikací, jakou se mohli vykázat někteří jeho současníci. Přesto bylo jeho dílo nemalé a dokázalo pozoruhodně propojit akademické působení s činností v památkové péči a rozsáhlou popularizační prací. Příborský rodák vystudoval práva a dějiny umění na vídeňské univerzitě (Institut für Österreichische Geschichtsforschung), kde prošel moderním uměleckohistorickým školením profesora Maxe Dvořáka. Svá studia zde zakončil disertační prací o italské gotické architektuře, Die gotische Architektur in Rom (1914), což je téma, které jej provázelo i v dalších letech. Podrobněji je rozpracoval do svého habilitačního spisu z roku 1921 s názvem Problémy gotiky italské. V téže době začíná působit jako soukromý docent na nově založené Masarykově univerzitě a jeho přednášky z všeobecných dějin umění byly toho času realizovány v prozatímních prostorách Moravského zemského muzea. Vedle pedagogické praxe se od roku 1919 pohyboval v oblasti památkové ochrany a do roku 1926 zastával pozici zemského konzervátora při Státním památkovém úřadu pro Moravu a Slezsko v Brně. Památkářské kořeny, spjaté s původní profesí, se odrazily také na prvotních publikačních snahách Eugena Dostála. Pro Časopis Matice moravské se snažil zavést pravidelnou rubriku o památkové péči, nazvanou Ze studií státního památkového úřadu pro Moravu a Slezsko v Brně, nicméně jedním z mála příspěvků tohoto projektu se stala společná studie Eugena Dostála a Stanislava Sochora o románském kostele sv. Petra a Pavla v Řeznovicích (1921). Změna v Dostálově akademickém působení přišla v roce 1927, kdy byl založen seminář dějin umění a v jeho čele stanul po získání mimořádné profesury právě Eugen Dostál. Mimořádnou profesuru obdržel ve stejném roce, řádným profesorem pro obor dějiny umění byl jmenován o dva roky později. Jeho úkolem se stalo vytvořit od základu organizační strukturu semináře a vybudovat potřebnou knihovnu. Funkci ředitele semináře dějin umění vykonával do roku 1940, kdy svou univerzitní dráhu uzavřel. Své působení na brněnské univerzitě ve třicátých letech završil funkcí děkana a proděkana filozofické fakulty (v akademickém roce 1937/1938 děkanem, v následujícím proděkanem). Působení Eugena Dostála v brněnském vysokém školství bylo nesporně zásadní a jeho role přitom byla srovnatelná s významnými osobnostmi akademické sféry druhé poloviny 19. století v jiných evropských městech, kde se obdobně budovala místní centra dějepisu umění. Záměr vybudovat i v Brně stolici dějin umění, byť v definitivní formě poněkud pozdě, přitom odpovídal nejen prvotním představám o nové univerzitě, ale souvisel i s obecnější a intenzívně vnímanou potřebou po poznávání zdejšího kulturního dědictví. Zakladatelské působení Eugena Dostála v Brně bylo přitom provázeno nelehkými okolnostmi a obtížnými podmínkami, v nichž v českých zemích po roce 1918 vznikala nová institucionální základna i řady jiných oborů než jen dějin umění. BOROVSKÝ, Tomáš a NĚMEC, Jiří (ed.). Pod ochranou Kleió: historické obory na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. MUNI Arts 100. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9258-7. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/pod-ochranou-kleio-5961/. |
Prof. PhDr. et JUDr. Eugen DOSTÁL
23. 12. 1889 Příbor – 27. 1. 1943 Brno
Studia: | 1908–1913 Universität Wien – práva; 1910–1914 Universität Wien, Institut für Österreichische Geschichtsforschung – dějiny umění (prof. Max Dvořák) |
Disertace: | Die gotische Architektur in Rom (1914) |
Habilitace: | Problémy gotiky italské (1921) |
Zaměstnání:
1919 – 1926 | zemský konzervátor při Státním památkovém úřadě pro Moravu a Slezsko v Brně |
1921 – 1926 | soukromý docent všeobecných dějin umění (přednášky na Masarykově univerzitě v Brně) |
1927 | mimořádný profesor dějin umění na MU v Brně |
1927 – 1943 | ředitel Semináře dějin umění MU v Brně |
1931 | řádný profesor dějin umění MU v Brně |
1937 – 1938 | děkan fakulty filosofické MU v Brně |
1938 – 1939 | proděkan fakulty filosofické MU v Brně |
Výběr z prací:
Kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích. Časopis Matice moravské XLV, 1921 (spolu se S. Sochorem); Čechy a Avignon. Příspěvky ke vzniku českého umění iluminátorského v XIV. století. Časopis Matice moravské LXVI, 1922, s. 1–106; Vyšehradská madona. Časopis Matice moravské XLVII, 1923, s. 1–14; Problémy gotiky italské. Brno 1923; Venceslas Hollar. Praha 1924; Studie z arcibiskupské obrazárny v Kroměříži I. Časopis Matice moravské XLVIII, 1924, s. 146–207; Iluminované rukopisy svatojakubské knihovny v Brně. Časopis Matice moravské L, 1926, s. 276–404; Příspěvek k dějinám českého iluminátorského umění na sklonku XIV. století. Brno 1928; Umělecké památky Brna. Praha 1928; Katalog arcibiskupské obrazárny v Kroměříži (spolu s A. Breitenbacherem). Kroměříž 1930; Eine neue böhmische Madonna. Prager Presse 12, Nr. 352, 25. 12. 1932, s. 10; Tzv. Altdorferův obraz "Narození Páně" ze Zemského muzea v Brně. Časopis Matice moravské LX, 1936, s. 141–159; Obraz "Ukřižování" z Kaufmannovy sbírky v Berlíně. Umění X, 1938, s. 353–361.
Soupis prací:
J. Sedlák, Ant. Jirka, in: SPFFBU F 12, 1968, s. 137–139; J. Vacková, in: Estetika XX, 1983, s. 117–120.
Výběr z literatury:
A. Kutal, Eugen Dostál. K dvacátému pátému výročí jeho smrti. SPFFBU F 12, 1968, s. 7–12; J. Vacková, Historik umění Eugen Dostál, člen zakladatelské generace moderního českého dějepisu umění. Estetika XX, 1983, s. 103–120; J. Vacková, in: Kapitoly z českého dějepisu umění II. Praha 1987, s. 171–178; J. Sedlář, Eugen Dostál, in: Brno 1243–1993. Brněnská věda a umění v meziválečném období (1918–1938) v evropském kontextu. Brno 1993, s. 121–123; B. Samek, J. Vacková, J. Kroupa, A. Jirka, in: Bulletin Moravské galerie v Brně 51, 1995, s. 148–159; J. Vacková, in: Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha 1995, s. 145; L. Slavíček, "Případ Dostálův". K polemice Eugena Dostála a Antonína Matějčka na téma Čechy a Avignon. Opuscula Historia Artium F 41, 1997, 49–100; ; L. Slavíček, Dialog Brno – Praha. Z korespondence brněnských a pražských historiků umění. In: J. Kroupa – L. Slavíček (ed.), Almanach 1927–1997. Sedmdesát let Semináře dějin umění Masarykovy univerzity v Brně. Brno 1997, s. 29–38; L. Slavíček, Vincenc Kramář a Brno. Z korespondence brněnských historiků umění s Vincencem Kramářem. 54. Bulletin Moravské galerie v Brně, 1998, 241–256; L. Slavíček, K odchodu Vincence Kramáře ze státní sbírky starého umění v roce 1939. (Dva neznámé dopisy Eugena Dostála a Alberta Kutala Kramářovi). Umění XLVIII, 2000, s. 119–122.
Nekrology:
C. Hálová–Jahodová, in: ČMM LXV, 1943, s. 197–200; A. Friedl, in: Umění XIV, 1942–1943, s. 412–413; A. Kutal, in: Naše věda XXIV, 1943, s. 70–72.
Osobní a písemná pozůstalost uložena v Archivu Akademie věd ČR, Praha.